Bildanvändning på hemsidan
Att använda bilder på företagshemsidan är ett effektivt sätt att beskriva sin produkt och företagsidentitet till potentiella kunder. Så gör du för att få de perfekta bilderna till hemsidan.
Illustrationer
Om man har produkter där man behöver beskriva dess funktion så finns det få saker som klår en illustration. Med en illustration kan man nämligen skala bort allt som är onödigt i en bild och då lämnas kvar med endast det viktigaste. Det är inte utan anledning som IKEA har illustrationer i sina bruksanvisningar. Ett exempel för detta hittar vi på Floore.com som säljer golvvärme som slutkunden själv kan lägga. För att beskriva processen och alla saker man kan behöva tänka på har det på många av sajtens sidor olika illustrationer.
Produktbilder
Att ta produktbilder har idag blivit allt mer splittrat. Med många företag väljer att minska ned på kostnaden genom att antingen använda leverantörens produktbilder eller att använda standardiserade bilder med vit bakgrund. Andra väljer dock att gå motsatt väg och visa produkten i dess naturliga miljö. Detta är till exempel extra vanligt med butiker som säljer modeartiklar då det ger kunden en klarare bild av vad som hen kan förvänta sig.
3D-renderingar
Idag används även 3d-renderingar i allt större utsträckning för att visa upp sina produkter. Till viss del görs detta för att enklare få stor kontroll över hur bilden i slutändan kommer se ut men det kan även göras för att det är billigare. Vi kan här åter igen använda Ikea som exempel då de nu i ett antal år har använt 3d-renderingar istället för fotografier för att visa både enskilda produkter och hela rum baserade på deras möbelkollektioner.